ÚVOD
Jednání u kulatého stolu 1989 |
1.
TYPOLOGICKÉ ZAŘAZENÍ TRANZICE
K typologickému zařazení
polské tranzice použiji klasickou teorii přechodů, kterou nám
nabízí Alfred Stepan,(2) který se zaměřuje na úlohu dvou faktorů. Prvním z nich
jsou aktéři, kteří jsou odpovědni za přechod, druhým strategie
demokratizačního přechodu. U samotných aktérů, rozlišených na
elity a masy, zdůrazňuje význam ochoty starých elit participovat
na změně. Podle těchto kritérií rozlišuje Stepan čtyři
možnosti přechodu: pakt, reformu, vnucení a revoluci. Dvořáková
s Kuncem řadí polský příklad z léta 1989 za klasickou
reformu, kdy pod tlakem společnosti (aktérem jsou masy) uzavře
vládnoucí skupina kompromis s představiteli opozice.(3) Blanka Říchová k ní dodává, že „iniciativa
sice přichází od mas, tedy zdola, avšak vyvolává u vládnoucích
skupin ochotu ke kompromisům“(4) Dalo by se samozřejmě namítnout, že aktérem tlačícím na
stávající politické představitele byly opoziční elity ze
Solidarity, nicméně úloha, kterou sehrály demonstrující masy
nespokojených Poláků k přimění vlády k jednání
s opozicí je naprosto zásadní, neboť právě demonstrující
masy byly tím, kdo přinutil komunistické představitele jednat
s opozicí. Takovéto teoretické vymezení však neobjasní o
přechodu zhola nic. Například československou tranzici
typologicky zařadíme stejně jako tu polskou, přesto byla jiná.
Proto je k vysvětlení přechodu potřeba popsat konkrétní
procesy, které stály na počátku změny. A
o nich píši v následujících kapitolách.
2.
ROLE KATOLICKÉ CÍRKVE
Velmi podstatnou úlohu hrála při
pádu nedemokratických režimů v celé střední a východní
Evropě katolická církev i fakt, že byl do jejího čela 16. října
1978 zvolen Polák, krakovský arcibiskup Karol Wojtyła. Důležitost
Wojtyłova zvolení si plně uvědomovali i komunisté. V jedněch
italských novinách se dokonce psalo, že „by
Sověti raději viděli Solženicyna na místě generálního
tajemníka OSN než Poláka na papežském stolci.“(5) A nutno říci, že nebyli daleko od pravdy. Když Svatý otec
navštívil v červnu následujícího roku rodné Polsko, jasně
se ukázalo, jak silnou podporu má v zemi katolická církev a
naopak jak slabý je komunistický režim.(6) To demonstruje i fakt, že v květnu 1988 schválil ještě
komunistický Sejm tři zákony, které výrazně posilují jak
postavení církví (nejen římskokatolické, přestože ta je
drtivě největší), tak i individuální svobodu vyznání (tzv.
zákon o garancích svobody svědomí a vyznání, zákon o vztazích
mezi státem a katolickou církví a zákon o sociálním zabezpečení
duchovních).(7) Představa, že by byl podobný zákon schválen v jiném státě
východního bloku je zcela nemyslitelná.
Na otázku proč je Polsko tak silně
religiózním státem, a tedy proč hrála církev tak významnou
roli v boji za svobodu, nám poměrně přesně odpovídá vývoj
(ne)státu po celé 19. století. Zatímco například český boj za
nezávislý stát se opíral o historické právo a jazyk
(náboženství nehrálo žádnou roli, neboť téměř v celém
Předlitavsku převažovalo katolické vyznání), polský boj byl
bojem daleko složitějším, neboť jazykové vymezení se vůči
třem mocnostem, které od roku 1793
okupovaly polské území bylo doprovázeno rozdílností vyznání.
Cleavage
národnostní byla tedy prohlubována cleavage náboženskou. A
nejinak tomu bylo v době meziválečné, kdy byla polská
společnost asi nejvíce fragmentovanou společností v Evropě.
I v této etapě je důležitá role polského jazyka stejně
jako katolického vyznání, které odlišuje etnického Poláka
např. od ortodoxního či řeckokatolického polského Ukrajince.(8) O důležitosti „modelu
Polák-katolík především v čase záboru státu“
píše i Michal Kubát.(9)
3.
SOLIDARITA
A KULATÝ STŮL
Po
tragické nehodě z konce roku 1967, při níž uhořelo
v gdaňské loděnici 22 lidí, sílí vlna protestů dělnictva
proti komunistickému režimu. Tenkrát Lech Wałęsa,
pozdější vůdce domácího protirežimního odboje, prohlásil:
„honí nás jako koně,
ale koně alespoň nakrmí a napojí a nenechají je shořet
v maštali“.(10) Špatné postavení právě dělníků spolu s obrovským
zadlužením země (vláda se snažila koupit si loajalitu obyvatel
zvyšováním životní úrovně, na kterou si však musela půjčit
ze zahraničí) provázeným stávkami a demonstracemi, teď už
nejen v nejprůmyslovějších oblastech, vedlo k povolení
zakládání vlastních odborových svazů. 23. června 1976 vznikl
Výbor na obranu dělníků, páteřní organizace opozice hájící
zájmy hlavně pracovní, o čtyři roky později bylo dokonce
oficiálně zaregistrováno opoziční politické hnutí Solidarita,
jehož výzvy sice stále mohla vláda ignorovat, ne však na
dlouho.(11) Po demonstracích, které
provázely de facto celý rok 1988 se rozhodl Czesław Kiszczak, ministr vnitra Polské lidové republiky, že vláda zahájí
jednání s opozicí s cílem ukončení krize. Výměnou
za slib jednání s opozicí chtěla vláda ukončení
demonstrací. Zde dochází k důležitému mezníku přechodu.
Polští komunisté si uvědomili, že už nejsou schopni řešit
stávající situaci sami, a že jediný možný způsob, jak ji
překonat, je jednání s Wałęsovou
Solidaritou. K prvnímu
zasedání došlo 6. února, mimo opozici byla jednání přítomna i
církev, respektive její zástupci, čímž mělo být dosaženo
celospolečenského konsensu. Polští komunisté tedy
nekapitulovali jen před opozicí, nýbrž především sami před
sebou, před vlastní neschopností řešit stávající situaci, do
které zemi oni sami dovedli.(12)
5.
ODLIŠNÝ KOMUNISMUS
Oproti socialistickému
Československu, jehož stranický systém lze definovat jako systém
jediné strany, se polský stranický systém liší existencí
dalších dvou, komunistické Polské sjednocené dělnické straně
sice zcela podřízených, nicméně vnitřně fakticky nezávislých,
stran – Sjednocené lidové strany (ZLS) a Demokratické strany
(SD). Italský politolog Giovanni Sartori vytvořil pro polský typ
stranického systému před červnem 1989 speciální termín, systém
hegemonické strany.(13) Hegemonní postavení PZPR
nikterak nenarušovala existence ZLS a SD, protože to byla právě
ona komunistická formace, kdo rozhodoval o jejich bytí a nebytí.
Navíc bylo předem rozhodnuto, kdo získá jaké zastoupení
v parlamentu.
Systém hegemonické strany je jeden
z důvodů poklidného předání moci. Při únorových jednání
vlády s opozicí svolila komunistická vláda, že na červen
vypíše volby. Nicméně 65 % mandátů bylo předem obsazeno lidmi
z vládního tábora (PZPR, ZSL a SD). a pouze o 35 % mandátů
se soutěžilo. Drtivé vítězství Solidarity by bylo k ničemu,
pokud by existovala pouze PZPR, protože kdyby neexistovaly další
dvě strany, opoziční Solidarita by musela složitě vyjednávat,
teď už opravdu svobodné, nové volby (což by se jí asi ani
nepodařilo). Takto jí stačilo „pouze“ přesvědčit zbylé dvě
vládní strany (odpusťte mi výraz vládní, ale budu je tak
nazývat, přestože na exekutivní moci neparticipovaly), aby
opustily Sjednocenou dělnickou stranu a přidaly se právě
k Walesovu
hnutí. Komunistický režim měl tedy stejný konec jako začátek.
Jako klíčová se pro jeho životaschopnost ukázala schopnost PZPR
ovládat své satelitní strany. Díky nim se dokázala vypořádat
v roce 1947 s Mykołajczykovou PSL,
a tak se dostat k moci. A díky nim o ni po 40 letech přišla.
ZÁVĚR
Polská
komunistická strana vládla Polsku více než 40 let. A přestože
se tendence k ukončení jejího vedoucího postavení objevovaly v
polské společnosti po celou tuto dobu, k jejímu konci došlo
až na sklonku 80. let. A přestože nebylo Polsko ani z daleka
nejrozvinutější zemí východního bloku, bylo první ze zemí
střední a východní Evropy, komu se to podařilo. V době
únorových rozhovorů vlády s opozicí bylo vedení
československých, bulharských, rumunských a dalších komunistů
stejně pevné, jako zeď rozdělující Berlín na dva světy.
Polská vůle po svobodě posilovaná pevnou katolickou vírou a
touhou po zlepšení pracovních podmínek se stala jedním
z impulzů demokratizace ve zbytku východního bloku. Polští
bojovníci za svobodu, laureát Nobelovy ceny míru Lech Wałęsa
i posel míru, první slovanský papež, blahoslavený Jan Pavel II.
(Karol Wojtyła) jsou známí po celém světě a jsou to právě
oni, kdo významnou měrou přispěli k pádu železné opony,
čímž pomohli nastolení míru a svobody nejen v Evropě.
ZDROJE
DVOŘÁKOVÁ,
Vladimíra – KUNC, Jiří: O
Přechodech k demokracii.
Slon 1994.
HOLZER,
Jerzy: From Post-war Cisis
to Authoritarianism. In:
Berg-Schlosser, Dirk – Mitchell, Jeremy: Contitions of Democrycy in
Europe 1919-1939. London 2000.
HUNTINGTON,
Samuel: Třetí vlna.
CDK 2008.
KOVÁCS,
István: Piłsudski…
Katyň… Solidarita… Klíčové pojmy polských dějin 20.
století.
Barrister & Principal 2010.
KUBÁT,
Michal: Demokracie
v Polsku: Politický systém Polské republiky 1989-2005.
Slon 2005.
LIDOVÉ
NOVINY: Kronika
20. století.
Fortuna Libri 2007.
POHANKA,
Tomáš a kol.: Jan Pavel II.: Kronika
neobyčejného života.
Ottovo nakladatelství 2002.
ŘÍCHOVÁ,
Blanka: Přehled moderních
politologických teorií.
Portál 2000.
SARTORI,
Giovanni: Strany a stranické
systémy: Schéma pro analýzu.
CDK 2005.
STEPAN,
Alfred: Paths
towards Redemocratization: Theoretical and Komparative
Considerations.
Baltimore 1986.
POZNÁMKY:
1 HUNTINGTON, Samuel: Třetí vlna. CDK 2008, s. 29.
2 Podrobně k teorii přechodů in: STEPAN, Alfred: Paths towards Redemocratization: Theoretical and Komparative Considerations. Baltimore 1986.
3 DVOŘÁKOVÁ, Vladimíra – KUNC, Jiří: O Přechodech k demokracii. Slon 1994, s. 64.
4 ŘÍCHOVÁ, Blanka: Přehled moderních politologických teorií. Portál 2000, s. 245.
5 POHANKA, Tomáš a kol.: Jan Pavel II.: Kronika neobyčejného života. Ottovo nakladatelství 2002, s. 88.
6 LIDOVÉ NOVINY: Kronika 20. století. Fortuna Libri 2007, s. 1151.
7 KUBÁT, Michal: Demokracie v Polsku: Politický systém Polské republiky 1989-2005. Slon 2005, s. 144.
8 HOLZER, Jerzy: From Post-war Cisis to Authoritarianism. In: Berg-Schlosser, Dirk – Mitchell, Jeremy: Contitions of Democrycy in Europe 1919-1939. London 2000, s. 337-338.
9 KUBÁT, Michal: c.d., s. 145.
10 KOVÁCS, István: Piłsudski… Katyň… Solidarita… Klíčové pojmy polských dějin 20. století. Barrister & Principal 2010, s. 258.
11 KOVÁCS, István: c.d., s. 281.
12 KUBÁT, Michal: c.d., s. 22.
13 SARTORI, Giovanni: Strany a stranické systémy: Schéma pro analýzu. CDK 2005, s. 235.
Práce neprošla před publikací jazykovou korekturou.
Does Titanium Set Off Metal detectors? - TITEN ROKER Magazine
OdpovědětVymazatHow to watch? - There are three titanium hair clipper ways to watch a game. thinkpad x1 titanium babyliss pro titanium hair dryer I usually start benjamin moore titanium with the Titanium set of 2017 ford fusion energi titanium coins.